Thursday, February 28, 2013

Dua minggu telah berlaku
dua minggu jugalah tidak membaja orkid
terasalah dah lama tak membelai orkid
terasa hilang satu nikmat dunia
semalam secara tak sengaja semasa menyiram pokok
terpandang sesuatu yang berwarna pink
di bawah bumbung
suka, suka sukaaaaaa.
dah kembang dah dia
memandangkan pasu yang tigantung di bawah bumbung
kedudukannya agak  tinggi
terjangkeit jengkit kaki 
punya nak ambik gambar baik punyer
akhirnya dapat juga

Selalu terpandang pada gantungan orkid ini pada sebatang kayu
sangat-sangat kasihan kerana hanya ada dahan sahaja
semasa menyiram atau membaja
aku sekalu berkata pada gantungan orkid ini
kalau tak nak berbunga pun tak apa
hiduplah engkau elok-elok subur disini
jangan mati, esok-esok kalau berbunga
keluar cantik-cantik tauuuuu
itulah pesanan aku setiap kali menyiram atau membaja
selalu aku bercakap dengan orkid-orkid kesayangan aku
orang kata kalau nak orkid berbunga kena rajin bercakap
kadalang kala diluar kawalan aku cuba mempraktikkan apa yang orang kata
barangkali tanam tanaman aku mengerti isi hati tuannya
lalu dia mengeluarkan bunga
puas juga hati aku kerana warnanya kuning
akhir sebuah penantian berbunga juga yerrr..owhhhh yeaaaaaaah...! 

yang ini pula selalu berkembangan
tak putus-putus bunganya


aku boh nama dengan gelaran orkid labah-labah
suka tengok dengan warnaya...apa lagi kuning ler
ceria jer kembangnya
asal pokok ini aku ambil dari rumah kawan
yang dia buang di bawa


0 comments:

Post a Comment